otrdiena, 2019. gada 5. novembris

Skolēnu brīvdienas Islandē. 20.10 - 26.10.2019 II daļa

Pirmā diena Islandē (vakar vakaru neskaitām) un es pamostos ar briesmīgām galvassāpēm. Laikam vajadzēja nopirkt to kafiju lidmašīnā. Arturs ar Robertu aiziet brokastīs, jo samaksāts ir, brokastis tur vai citur tāpat jāēd. Es dabūju brokastis gultā - galvenokārt kafiju, jo citu iekšā dabūt vēl nevaru. Pēc viņu stāsta saprotu, ka neko interesantu palaidusi garām neesmu - brokastīs jogurts, pārslas, maize, siers, kafija, kaut kādi augļi.  Tad, kad kafija beidzot sāk iedarboties, varam sākt kustēt. Viesnīcā uzpildām ūdens pudeles, jo krāna ūdens ir dzidrs, bez dīvainiem aromātiem un garšīgs. Protams, kaut kur dziļumā ir tāda nedrošība vai tiešām ūdens ir OK, bet ja jau Rīgā dzeram krāna ūdeni, tad gan jau būs labi. Ar manu gulšņāšanu, rezultāts tāds, ka izbraucam aptuveni stundu vēlāk kā būtu gribējies. Bet nav tā, ka būtu bijis kaut kas saplānots, ka noteiktā laikā jābūt noteiktā vietā. Viss mierīgā atvaļinājuma režīmā. Vējš ir pārsteigums. Neesam pie tāda raduši. Iepriekšējā vakarā šķita, ka tas tāpēc, ka ir lietus. Izskatās, ka vējš ir konstanta un spēcīga padarīšana.
Šodien ir plānos izbraukt tā saucamo Golden Ring - tūrisma maršruts, kas izbraucams vienas dienas laikā. Ja citās dienās būs slikti laikapstākļi, nebraucami ceļi vai vēl sazin kāda katastrofa - būsim vismaz kaut ko redzējuši.
Pirmais apskates punkts ir Öxarárfoss ūdenskritums - salīdzinoši ar citiem Islandes ūdenskritumiem tas ir neliels - 20 m augsts, bet priekš mums tas jau ir liels un varens! Atrodas  Þingvellir Nacionālajā parkā. Kā izrādās, tas ir mākslīgi veidots, bet mūsu acis to neredz.
Ceļi Islandē labi - vismaz galvenie. Ainava burvīga

Daba/zeme šeit ir skarba. Bet tas nemazina kopējo skaistumu

Lai tiktu pie ūdenskrituma, auto var novietot stāvvietā pie ceļa un ir nedaudz jāpaietas. Sajūtam Islandes vēju, kas dažreiz iepūš tā, ka soli grūti spert.
Te viegli ejams ceļš
Nu jau sākas kaut kas interesantāks

Vajag arī man kaut kur parādīties, lai zināt, ka es arī tur biju. Tā arī mēs tur tādi tuntulīši vēlāmies

Pirmais ūdenskritums. Öxaráfoss

Saglabāju tradīciju atrādīt Robertu pārdomu brīdī

Tālāk braucot piestājām vienkārši tāpat, lai papriecātos par skatu
Artura foto

Otrais pieturas punkts ir aktīvie geizeri. Salīdzinoši netālu viens no otra ir Geysir, kas pagaidām klusē, bet 2000.gadā esot šāvis gaisā ūdeni 122 m augstumā. Mūsdienās tūristu pūļus (nopietni, arī ne tūrisma sezonā) piesaista Strokkur, kas izvirst reizi 10 - 15 minūtēs, bet gadās arī daudz daudz īsākā brīdī. Diemžēl, nav paredzams (vismaz tūristam), kad būs tā varenākā reize un kad būs tikai neliela izrāde.
Es nostājos nepareizā vietā un kā reiz - neko varenu neparādījā. Tāds tvaiks vien sanāca :D
Toties apkārt ir burvīgi nelieli burbuļojoši avotiņi.
Nedaudz ož pēc sēra (pavisam minimāli)
Par šo vietu esmu dalītās jūtās - jā, tas ir kaut kas neredzēts Latvijā, bet laikam pietiek to redzēt reizi dzīvē. Tā kā tūristu šeit ir daudz (kas te darās sezonā?), ir izveidots tūristu centrs - veikals, kafejnīca, viesnīca. Viss, kas varētu noderēt. Izmantojam iespēju un paēdam pusdienas - pieaugušie siltas un sātīgas zupas, Roberts burgeri.
Nedaudz tālāk pabraucot ir viens no pasaules skaistākajiem ūdenskritumiem Gullfoss. Tur var sajust dabas un ūdens spēku. Un to, cik cilvēks tā visa priekšā ir sīks. Šis ir varenākais ceļojuma laikā redzētais ūdenskritums. Tas gan nav augstākais ūdenskritums Islandē, bet no tiem, ko esam redzējuši, ūdeņiem bagātākais un varenākais noteikti.
Roberts saka, ka esot tāda sajūta, ka tas ūdens kristu bezdibenī

Es nemāku to skaistumu un spēku nodot caur fotogrāfijām. Tas ir jāredz un jājūt
Pēc šī varenā ūdenskrituma, nākošais ir Faxi ūdenskritums. 80 metri plats un 7 metri augsts. Apraksti stāsta, ka tas esot kā mazāka Gullfoss versija, bet man tāda asociācija nebija. Par auto novietošanu teritorijā jāmaksā 700 kronas.
Protams skaists, bet, speciāli braukt uz šo nav vērts.

Pēdējais ieplānotais apskates objekts ir Kerida krāteris. Pirmā doma bija, ka tas ir meteorīta izveidots, bet izrādās, ka nav gan. Šis ir vulkāniskais krāteris. To protams, noskaidrojām uz vietas. Pirms devāmies ceļojumā, par apskates objektiem papildus informāciju neievācām. Iespējams, ka tāpēc kaut ko palaidām garām, bet, ja godīgi, arī tas, ko redzējām bija ļoti daudz un iespaidīgi. Ieejas maksa 400 kronas pieaugušajam. Robertu ielaida tāpat.

Naktsmītni nobukojām pa ceļam Lambastadir Guesthouse. Tā kā nav pārāk aktīva tūrisma sezona, lai gan Golden Ring daļā to nejūt - tūristu ir daudz, nakstmītnes atrast var arī diezgan pieņemamās summās. Nesezonas mīnuss ir vietas, kur nestrādā kafejnīcas vai tualetes, un laikapstākļi.
Lambastadir viesu nams. Autors Arturs.

Šī ir mīlīga vieta. Fermu apskatīt neizdevās, jo bija jau tumšs, bet vasarā noteikti būtu jāizmanto iespēja pakomunicēt ar lauku zvēriem :) Tas, ko izmantojām - hot tub. Tik fantastiska sajūta gandrīz nulle grādos sēdēt ārā karstā vannā zem zvaigžņotām debesīm un redzēt krītošu zvaigzni! Pats viesu nams rada tādu ģimenisku noskaņu, bet tai pašā laikā atbilst ierastiem viesu namu/viesnīcu standartiem. Man patika, ka ierodoties uz reģistrācijas letes bija aploksne ar manu vārdu un iekšā atslēga. Visa nepieciešamā informācija un vēl papildus - istabiņā mapē uz galda. Kopumā man nav iebildumu komunicēt, bet šis variants man arī patika.
Šajā laikā Islandē krēslo jau pēc pieciem, un tad ļoti ātri satumst. Ap sešiem/pusseptiņiem jau ir satumsis. Gaišs sāk kļūt pēc septiņiem no rīta, tuvāk astoņiem.